تبريز نيوز1.اخبار سياسي.اقتصادي.اجتماعي.علمي.فرهنگي و تاريخي
منتظر نظر ات و پيشنهادات شما عزيزان هستم

فرماندار و بخشدار محترم ورزقان درتاريخ 1390/06/03 از روستاي بالوجه ديدن فرمودند وبامردم آن روستاگفتگو بعمل آوردندودرصحبتهايشان بااهلي روستاي بالوجه قول دادندكه: دراولين فرصت براي بهره مندكردنروستاازنعمت برق اقدام خواهيم كرد.

وحالابعدازگذشت 2 سال ازاين موضوع هنوزهيچ اقدامي صورت نگرفته.تبریز نیوز 1




تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط علي نعمتي بالوجه
برگزاری مجلس بزرگداشت سالگرد جان باختگان زلزله ورزقان

مراسم سالگرد جان باختگان زلزله مرداد ماه 91 ورزقان در مسجد جامع روستای زغن آباد ورزقان برگزار می گردد.

به گزارش آوای ورزقان، مراسم بزرگداشت سالگرد جان باختگان زلزله مرداد ماه 91 شهرستان ورزقان روز دوشنبه 21 مرداد ماه 92 در مسجد جامع روستای زغن آباد ورزقان راس ساعت 10 صبح برگزار می‌گردد.

 

 

انتخاب مهندس سلیم زاده بعنوان سرپرست شهرداری ورزقان

در مورخه 92/05/17 از سوی شوراهای شهر ورزقان، آقای رستم سلیم زاده بعنوان سرپرست شهرداری ورزقان انتخاب شدند.

آقای سلیم‌زاده لیسانس مهندسی عمران می‌باشد که در سمت‌هایی مانند: مسئول حراست و معاون شهرداری ورزقان انجام وظیفه نموده است.

 




تاریخ: دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط علي نعمتي بالوجه

شهرستان ورزقان یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است. مرکز آن شهر ورزقان است. این شهرستان از دو بخش مرکزی و بخش خاروانا تشکیل شده است. جمعیت این شهرستان در سرشماری سال ۱۳۸۵ - ۴۸٫۱۱۲ برآورد شده‌است که ۴٫۰۸۸ نفر از آن یعنی ۵/۸ درصد در مرکز شهرستان ساکن اند. این شهرستان از سمت شرق به شهرستان اهر، از سمت غرب به شهرستان‌های مرند و شبستر . از سمت شمال به شهرستان‌های کلیبر و جلفا و از سمت جنوب به شهرستان تبریز محدود شده‌است. این شهرستان سابقاً یکی از بخش‌های شهرستان اهر بوده‌است. نام دیگر شهرستان ورزقان ارسباران است و این نام به دلیل واقع شدن بسیاری از جنگل‌های ناحیهٔ سرسبز ارسباران در این شهرستان است. امروزه قسمتی از قدیمیترین منطقه قره داغ که به دیزمار ارسباران موسوم است تحت عنوان دیزمار مرکزی "(بخش خاروانا)" تابع این شهرستان می‌باشد. این شهرستان که به علت بخش بودن زیاد مورد توجه قرار نمی گرفت و در محرومیت به سر می برد. ‌پس از جدا کردن بخش مواضع خان (خواجه) از ورزقان و الحاق آن به شهرستان هریس، بخش‌ دیزمار شرقی (مردانقم) از خاروانا و الحاق آن به شهرستان خداآفرین، دیزمار غربی (سیه رود) از خاروانا و الحاق آن به شهرستان جلفا و ... بموجب جلسه مورخ 1380.7.1 هيأت وزيران و بنا به پيشنهاد شماره 1.4.90074 مورخ 1379.12.23 وزارت كشور و به استناد ماده (13) قانون تعاريف و‌ضوابط تقسيمات كشوري ـ مصوب 1362 ـ اصلاحات تقسيماتی زير را در استان آذربايجان شرقی تصويب نمود: ‌بخش‌های ورزقان و خاروانا از شهرستان اهر منتزع و به شهرستان تبديل و به عنوان «‌شهرستان ارسباران» شناخته شود. مركزيت شهرستان ارسباران در‌شهر ورزقان خواهد بود اين شهرستان شامل بخشهاي زير می‌باشد: ‌الف: بخش مركزی به مركزيت شهر ورزقان مشتمل بر دهستانهای: 1ـ ازومدل شمالی 2ـ ازومدل جنوبی 3ـ بكرآباد 4ـ سينا. ب: بخش خاروانا به مركزيت شهر خاروانا مشتمل بر دهستانهای: 1ـ ارزيل 2ـ جوشبن 3ـ ديزمار مركزی. در سال ۱۳۸۰ با پیگیری های شبانه روزی مسئولین وقت، به شهرستان ارتقا یافت و در تاریخ ۱۱/۱۰/۱۳۸۰ مراسم افتتاح با حضور استاندار وقت و سایر مسئولین استانی و محلی برگزار گردید. در این مراسم مردم شریف و انتظار کشیده منطقه ورزقان به شادمانیها پرداختند و گوسفند و گاو قربانی کرده و نماز شکر به جای آوردند از آن تاریخ چهره سیاسی و اقتصادی شهرستان تغییر یافت ادارات و نهادها مستقل گردیدند و آرزوی دیرینه مردم دیار ستارخان، علامه جعفری، آیت‌الله علیاری و چندین رجال خوشنام این سامان برآورده گردید. لازم به یادآوری است که این بخش با منطقه کرج به بخش تبدیل شده و به علل کم توجهی رژیم گذشته در محرومیت مانده بود. شهرستان ورزقان منطقه معدن خیز بوده و انواع عناصر قیمتی و با ارزش در این دیار یافت شده و کشف خواهد گردید و از نظر سوق الجیشی و اقتصادی مهمترین و غنی ترین منطقه کشور محسوب می شود.

شرايط آب و هوايی منطقه

 

بخاطر اينكه معدن در منطقه كوهستانی واقع شده است. شاهد زمستانهايی سرد و يخبندان و تابستانهای معتدل هستيم.

 

ميانگين حداكثر درجه حرارت در تابستان 33 درجه سانتيگراد و در زمستان 22 - درجه سانتيگراد ثبت شده است. مقدار حداكثر بارندگی در محل حدود 350 ميليمتر در سال می‌باشد و مقدار رطوبت نسبی در سال بين 52 تا 82 درصد متغير است، جهت غالب وزش باد، جنوب غربی است. اكثر روزهای بهار و تابستان، معدن مه آلود ديده می‌شود.

آغجه قلعه

ین قلعه در شمال غربی ورزقان واقع شده و فاصله آن حدود 40 کیلومتر از ورزقان می‌باشد در اطراف آن روستاهای اوزی، کلم، بالوجه و طویل واقع گردیده است این قلعه به نام قیز قلعه سی نیز معروف است.

مس سونگون ورزقان

اکتشافات اصولی مس سونگون از سال ۱۳۶۶ آغاز و بعد از طی مراحل مختلف اکتشافی به همت مهندسین جوان و با انگیزه کشور و همت مسئولین منطقه ای و کشوری این کانسار به عنوان معدن پرذخیره شناخته و از سال ۱۳۷۵ در بودجه کشور دارای ردیف اعتباری شد و توجه دولت باعث پیشرفت مناسب عملیات اجرائی گردید کارخانه مس سونگون ورزقان که در سال ۱۳۸۶ هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده‌است بعد از کارخانه مس سرچشمه (کرمان) دومین کارخانه تولید مس در ایران است و این به دلیل قرار گرفتن معدن مس در این منطقه‌است. در این معدن بیش از ۴۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ارزی هزینه شده و برای تکمیل پروژه‌های موجود و اجرای پروژه‌های جانبی هزاران میلیارد بودجه ریالی و ارزی نیاز می‌باشد از جمله آن پروژه‌ها ذوب مس و پالایش آن، تولید مولیبدن، استحصال طلا و نقره و... می‌باشد. این معدن دارای بیش از یک میلیارد تن ذخیره کان سنگ مس می‌باشد و عناصر همراه آن مولیبدن، طلا، نقره، رینیوم و ... است. در این شهرستان مناطق دیگری مثل: خوینرود، بالوجه، طویل، کالیجان، شرفآباد، اندریان، آستامال، آوان، گوتلر، اوزی و ... دارای کانسارهای متنوعی مثل مس، طلا، نقره و ... می‌باشد. از این میان معدن طلای اندریان به بخش خصوصی فروخته شده و در واقع از اختیار مردم خارج گطرح مس سونگون با هدف استخراج معدن به روش نوين و توليد كنسانتره مس با عيار 30%، جهت تغذيه صنايع مولد كشور و رسيدن به ارزش افزوده با لاتر انجام می گيرد. از ديگر دستاوردهای مهم اين طرح انتقال دانش فنی، صرفه جويی ارزی و اشتغال زايی است.

موقيت جغرافيايي معدن مس سونگون

معدن مس سونگون در شمال غرب ايران، در استان آذربايجان شرقی، 130 كيلومتری شمال تبريز، 75 كيلومتری شمال غرب اهر و 30 كيلو متري شمال ورزقان در همسايگی جمهوری‌‎های آذربايجان و ارمنستان قرار دارد.

مختصات جغرافيايی منطقه، 46درجه و 43 دقيقه طول شرقی و 38 درجه و 42 دقيقه عرض شمالی می‌باشد.

كانسار مس سونگون به طور متوسط نسبت به سطح دريا دارای ارتفاع متوسط 2000 متر، حداكثر ارتفاع در كانسار مس سونگون (چراغلو) 2700 متر از سطح دريا و عميق ترين ارتفاع 1625 متر نسبت به سطح دريا می‌باشد.

محدود كننده‌های كانسار مس سونگون شامل: رود خانه سونگون چای در شرق كانسار و رود خانه پخير در شمال كانسار می‌باشد، كه پس از پيوستن به هم در ميان كافه به رود خانه ايلگينه چای می‌پيوندد كه نهايتا به رود خانه ارس می‌ريزد.

راه دسترسی اصلی معدن از طريق جاده آسفالته تبريز-ورزقان-سونگون و راه دسترسی دوم از طريق جاده تبريز-اهر-ورزقان-سونگون ميسر است.

شرايط آب و هوايی منطقه

بخاطر اينكه معدن در منطقه كوهستانی واقع شده است. شاهد زمستانهايی سرد و يخبندان و تابستانهای معتدل هستيم.

ميانگين حداكثر درجه حرارت در تابستان 33 درجه سانتيگراد و در زمستان 22 - درجه سانتيگراد ثبت شده است. مقدار حداكثر بارندگی در محل حدود 350 ميليمتر در سال می‌باشد و مقدار رطوبت نسبی در سال بين 52 تا 82 درصد متغير است، جهت غالب وزش باد، جنوب غربی است. اكثر روزهای بهار و تابستان، معدن مه آلود ديده می‌شود.

تاريخچه معدن مس سونگون

سابقه معدنكاری در سونگون به دو قرن پيش (دوره قاجاريه) بر می‌گردد. آثار فعاليت‌های قديمی به صورت استخراج زير زمينی در امتداد طول رودخانه سونگون در محدوده پرعيار بوده است. بهره‌برداری از سنگ‌های پرعيار مس تا سال 1351 متناوبا انجام گرفته است.

عمليات اكتشافی با استفاده از روش‌های نوين و وسايل و تجهيزات جديد از سال 1325 شروع و تا سال 1356 ادامه داشته است. در سال 1356 وجود ذخاير مس از نوع پرفيری توسط كارشناسان زمين شناسی كشور محرز گرديد. بطوری كه در سال 1370 طبق عمليات اكتشافی، ژئو شيمی و ژئو فيزيكی توسط شركت اولنگ و ايتوك، وجود آنومالی‌های قوی مس و موليبدين قطعی شد. مطالعات امكان پذيری مقدماتی در سال 1370 توسط شركت SNC كانادا و در سال 1374 توسط شركت ايتوك انجام شد.

اولين گمانه كانسار در سال 1368 حفر شد و از سال 1368 تا سال 1371 اكتشافات نيمه تفضيلی توسط شركت معدنكاری اولنگ و يك شركت انگليسی با حفر 7 دهنه تونل اكتشافی با سطح مقطع 4 مربع و متراژ كل 25/2224 متر عمليات اكتشافی را ادامه و نيز گمانه‌هايی طی سالهای 1370 تا سال 1371 در بخش شرقی و شمال شرقی توده كانسار تا اسكارن شمالی 30 حلقه گمانه به عمق 3000 متر حفر گرديد، تا پارامترهای لازم برای تخمين و بر آورد ذخيره، توسط شركت‌های مزبور فراهم شد.

عمليات پيش باطله نيز از سال 1372 توسط شركت ترانشه معدن، آغاز و همزمان با انجام اكتشافات تكميلی و تفضيلی به كمك شركت‌های مشاور پارس اولنگ و شركت Rıo tıntı در سال 1378 به پايان رسيد.

پارامترهای اكتشافی مس سونگون

1- حجم كل ذخيره قطعی: 796 ميليون تن

2- حجم پيش باطله برداری: 105 ميليون تن

3- حجم كل باطله برداری: 767 ميليون تن

4- حجم كل ذخيره اكسيد: 7/6 ميليون تن

5-حجم مواد قابل استخراج: 388 ميليون تن

6- طول گمانه‌های حفر شده: 60 هزارمتر

7- تعداد تونل‌های اكتشافی: 7 دهنه

8- سطح مقطع تونل‌ها: 4 متر مربع

زمين شناسی كانسار مس سونگون

به طور كلی كانسار مس سونگون در زون آتشفشان اروميه-دختر كه بخشی از كمربند متالوژنی آلپ-هيماليا، قرار دارد. اين كانسار پرفيری مونزونيتی است كه در يك كمربند تكتونيكی زون فرو رانش حاشيه قاره‌ای به سن ترشياری قرار گرفته است. سطح توده كانسار در شبكه اكتشافات تفضيلی حدود يك كيلومتر مربع می باشد. اين كانسار از نوع نهشته‌های پرفيری مس بوده و رگچه‌های درهم پر عيار در توده نيمه عميق مونزونيت پر فيری متمركز شده‌اند. سنگ‌های درونگير اين توده مونزونيتی را واحد‌های آهكی كرتاسه بالا و سری‌های ولكانيكی آندزيتی-لاتيتی تشكيل داده‌اند.

درطی فرآيندهای كانی زايی انواع كانيهای سولفيدی، فلزات اصلی و اكسيدها بوجودآمده‌اند. كانيهای سولفيدی موجودشامل: پيريت، موليبدنيت، گالن، اسفالريت، ماركازيت پيرتيت و سولفيدهای مس (كالكوپيريت، بورنيت،كالكوسيت و كووليت) می‌باشد. فلزات اصلی شامل: طلا و نقره و اكسيدها شامل: ايلمنيت، روتيل، مگنتيت و گوتيت می‌باشد. همانند ساير معادن پورفيری، سه زون(zone): فروشست (leached)، سوپرژن (supergene) و هيپوژن (hypogene) در معدن مس سونگون قابل رويت است.

ضخامت زون فروشست ار 20 تا 150 متر در نوسان بوده و زون سوپرژن دارای ضخامت متغير از صفر تا 200 متر می‌باشد. ضخامت بخش هيپوژن تا حدود 600 متر برآورد شده است. كه كانی زايی سونگون به دو بخش سوپرژن و هيپوژن محدود می‌باشد.

به دليل توپوگرافی شديد و خشن موجود در منطقه و ارتباط تنگاتنگ سطح فوقانی زون سوپرژن با سطح آب زير زمينی كمر بالای زون سوپرژن در منطقه، سطحی بسيار نا هموار دارد. از زون‌های دگر سانی موجود در كانسار سونگون می‌توان به زون پتاسيك، پروپليتيك، كوارتز، سيريسيت و آرژيليك اشاره نمود. دگر سانی غالب در توده معدنی، كوارتز-سيريسيتی است و بعد از آن آلتراسيون آرژيليتی عمدتا در قسمت‌های بالای مواد معدنی و حواشی توده كانسار مشاهده شده است.

استخراج معدن مس سونگون

با توجه به مشخصات كانسار و به دليل توليد بالا و لزوم استفاده از ماشين‌آلات عظيم‌الجثه استخراج معدن به روش روباز (open_pit) طراحی شده است.

اين روش نسبت به ساير روش‌های استخراج، دارای مزايای: توليد بالا، ايمنی بالا، امكان استخراج مواد معدنی با عيار پايين و پايين بودن ضايعات مواد معدنی می‌باشد.

عمليات حفاری چالها، بارگيری مواد استخراج شده و حمل آنها به دامپ‌های باطله و ماده معدنی و همين طور سنگ شكن، توسط شركت‌های پيمانكاری انجام می‌شود. پس از حفر چالهای انفجاری توسط دستگاه‌های حفاری عمليات خرج گذاری و انفجار چالها با استفاده از آنفو، ديناميت، نانل، فتيله كرتكس، فتيله كند سوز و چاشنی معمولی صورت می‌پذيرد.

پس از عمليات انفجار چالها، بارگيری مواد استخراج شده توسط شاول و لودر انجام می‌گيرد.

بولدوزر و گريدر نيز برای تميز كردن اطراف شاول و سطح پله‌ها استفاده می‌شود. حمل مواد استخراجی نيز توسط دامپتراك‌های 30 تا 100 تنی انجام می‌شود. باطله‌ها از پله‌های عملياتی به طرف دامپ‌های باطله كه در دره پخير چای واقعند حمل می‌گردند. مواد معدنی نيز به سنگ شكن و يا دامپ‌های سولفور واقع در جنوب و شمال معدن حمل می‌گردند.

ذکراین نکته بسیار حائز اهمیت است که شهرستان ورزقان روی کمربند مس جهانی قرار گرفته و بزرگترین نقش را در محرومیت زدائی آن ایفا کرده و انشاالله در آینده نیز ایفا خواهد نمود.




تاریخ: شنبه 19 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط علي نعمتي بالوجه

 محدوده اکتشافی بالوجه:

هفت چشمه بالوجه
 
موقعیت جغرافیایی:
استان آذربایجان‌شرقی، 135 کیلومتری شمال‌شرق تبریز و 28 کیلومتری شمال‌غرب شهرستان ورزقان.
از آبادی‌های این منطقه می‌توان به بالوجه، طیویل و کلم اشاره کرد.
 
راه‌های دسترسی به محدوده:
جاده تبریز ـ ورزقان ـ معدن مس سونگون: این جاده از سه‌راهی شهرستان اهر و خواجه گذشته و پس از گذر از شهرستان ورزقان و معدن مس سونگون با استفاده از جاده خاکی (17 کیلومتر) به منطقه هفت‌چشمه منتهی می‌شود.
عنوان پروژه:
حفاری اکتشافی مغزه‌گیری مس پورفیری سراسری کشور
 
کارفرما:
شرکت ملی صنایع مس ایران
 
 
مشاور:
شرکت مهندسی و مشاوره‌ای پارس اولنگ
 
پیمانکار:
شرکت خدمات اکتشافی کشور
 
تعداد گمانه و کل متراژ حفاری:
43 حلقه و 18835.10 متر
 
حداقل،حداکثر و میانگین عمق گمانه‌های حفاری شده:
304 ، 740 و 438 متر
 
تاریخ شروع و پایان حفاری:
87/03/09  تا 89/05/31
 
تصاویری از محدوده اکتشافی هفت‌چشمه:
 

تصاویر مدل‌های سطحی و عمقی محدوده هفت‌چشمه:
 
 
 



تاریخ: پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط علي نعمتي بالوجه
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 17
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 261
بازدید کل : 38669
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1

با عرض سلام خدمت شما بازديد كننده محترم لطفآ اگر در مورد مطالب نظر داريد. نظر بدهيد ممنون از بازديد شما متشكرم نعمتي